Papierowa ramka stanowi czesc ołtarzyka wotywnego z przedstawieniem postaci Biblijnych. W kolumnie po lewej stronie postać Jezusa z barankiem na ręku, w kolumnie po prawej stronie- Maryji. Na łuku postać Boga Ojca oraz główki czterech aniołków.
Obiekt umieszczony za szklem. Do konserwacji w pracowni papieru trafiła sama ramka. Pozostałe części obiektu, wykonane z innych materiałów konserwowane były przez pana Romana Kołakowskiego.
Obiekt umieszczony za szklem. Do konserwacji w pracowni papieru trafiła sama ramka. Pozostałe części obiektu, wykonane z innych materiałów konserwowane były przez pana Romana Kołakowskiego.
Ramka– druk kolorowy na papierze została do szyby przyklejona licem.
Spoiwo z czasem zżółkło, zbrązowiało, rozpłynęło się tworząc zacieki na całości przedstawienia. Papier częściowo odspojony od szyby, z licznymi pęknięciami, bardzo kruchy i łamliwy.
Na brzegach zabrudzenia w kolorze czarnym. Od odwrocia bardzo mocne, tłuste zabrudzenia, plamy oraz widoczne ślady po próbie napraw przedarć niebieskim papierem gazetowym.
W lewej części ramki znaczny ubytek – brak bazy kolumny.
Fot 1. Lico naklejone na szybę. Stan przed konserwacją. Widać zażółcenia i zacieki od kleju, brązowe plamy oraz czarne zabrudzenia na brzegach. Ubytki oraz duży brakujący fragment z lewej strony. |
Fot 2. Lico, fragment; stan przed konserwacją. |
Fot 3. Lico, fragment- lewa kolumna z przedstawieneim Jezusa; stan przed konserwacją |
Fot 4. Lico, fragment - prawa kolumna z przedstawieneim Maryji; stan przed konserwacją. |
Fot 5. Odwrocie, stan przed konserwacją. |
Fot 6. Odwrocie, fragment; stan przed konserwacją. |
ZABIEGI KONSERWATORSKIE:
- oczyszczanie odkurzaczem filtrem HEPA
- oczyszczanie mechaniczne odwrocia gumkami różnej twardości
- oczyszczanie awersu szyby
- mechaniczne rozdublowywanie obiektu od szyby
- kąpanie w acetonie (ok.1 godz.)
- kąpanie w ciepłej wodzie
- przygotowywanie masy papierowej do uzupełnień
- przygotowywanie masy papierowej do uzupełnień
- uzupełnianie ubytków masą papierową
- naprawianie przedarć i pęknięć bibułką japońską kuranai na kleik skrobiowy
- wzmacnianie papieru 1,5 % roztworem metylocelulozy
- dublowanie na papier japoński Sekishu Shi, na kleik ze skrobi pszennej modyfikowanej
- prasowanie w prasie
- punktowanie akwarelami i pastelami suchymi
- rekonstruowanie ubytku lewej kolumny (przygotowanie wydruku i odpowiedniej, papierowej łatki)
- stabilizowanie w prasieFot 7. Lico, stan po konserwacji. |
Fot 8. Lico, fragment; stan po konserwacji. |
Fot 9. Lico, fragment; stan po konserwacji. |
Brak komentarzy:
Nowe komentarze są niedozwolone.